لحظه های ناب

درآن سوی شب وروز چه قلب های بزرگی که می تپند هنوز

لحظه های ناب

درآن سوی شب وروز چه قلب های بزرگی که می تپند هنوز

علی

اطرافم پراست از روشنفکران دینی،بی دین،سکولارها،علی اللهی ها،مومن مقدس ها،وقتی پای بحث میشه همه با دانشی که دارند سعی می کنند دیگری را مجاب کنند و خودشان رابه اثبات برسانند.ومن گاهی سوار بر امواج این دیدگاه هابه دنیای درون خودم بر می گردم ومیبینم فارغ از هر ادعایی انگار عشق به علی در من بارکد ژنتیکی هزاران ساله دارد.جایگاه علی در مقدس ترین گوشه ی دلم،آنجا که جای هیچ کسی نیست،قرار دارد .تو لحظه های تنهاییم،هروقت دلم می خواد یواشکی کاری کنم که بده،اون داره نگام می کنه ومن نمیتونم کار بدی بکنم ووقتی کار خوبی می کنم می گم :حال کردی چه کاری کردم.توماشین وقتی تو جاده تنها هستم تمام اسرار مگو را بهش میگم.خلاصه همه جا بامنه.نهج الباغه را دوست نداشتم .خیلی عربی ترجمه میشد تا اینکه ترجمه ی دکتر سید جعفر شهیدی را خواندم والان عاشق این کتابم.علی مسجع صحبت می کرده و مترجم رعایت این صنعت را در ترجمه اش کرده است.من اورا یک مرد عرب در یک برهه ی زمانی نمی دانم.او را همیشگی در کنارم ،بدون مرزهای جغرافیایی دوست دارم.دوست داشتنش برایم شعار نیست.اصلا تا امروز کسی احساس مرا نسبت به او نمی داند.                  کاش واژه شکل بود،رنگ بود،تا نشان دهم تو کیستی/کاش واژه چیز دیگری،ورای حرف و گفت و صوت بود،تا که برملا کنم ،که چیستی/کاش می شدآن که واژه را همچو لقمه ای به دوستان و دشمنان خوراند،تا یقین کنند،چند بار در لباس آدمی،کنارشان زیستی/کاش می...نمی شود،واژه ها در برابر حقیقت تو،سخت کوچکند/تو،مثال سالخورده ای هزار ساله ای،واژه ها ،درست مثل کودکند/چاره چیست،غیر واژه در بساط من..من!!!خبط کرده ام،ببخش،ماومن زینت است/حاصل فساد طینت است/آن که از تو حرف می زند،ماومن نمی کند.بی تکلف ورها،پیرهن به تن نمی کند./پس به نام نامی ات،که برترین نام هاست،ذکر بی بدیل تو،بهترین سلام هاست/یادتو،برتر از زکات ها،صلات ها،صیام هاست/خاک پای خادمان تو،فراتر از قیام هاست/شعر اگر برای توست،خوش ترین کلام هاست./در تمام سال های پیش از این،اگرچه غالبا،در فروترین مراتب وجود بوده ام،هیچگاه،فارغ از حضور تو نبوده ام/با همین زبان الکنم،در مقام و لحن های مختلف،تو را سروده ام/درغزل،شعر نو،چارپاره،در ترانه،یا قصیده ای بلند نیمه کاره/فکر می کنم،بهترین فرصت است،برای ذکر چند بیت،از همان قصیده ای که نیمه کاره ماند/علی است جلوه ای از خودـظهور خود به خودی/علی است آینه ی لم یلد ولم یولد/بدیل ومثل ندارد،نه در عدم،نه در وجود/در آن سرا احد است،ودر این سرا احمد/به هند گنگر نامش،به روم،ژوپیتر/زئوس در یونان است ودر عراق ،اسد/به قدر استعداد تو جلوه می کنداو/تو خواه اهل صنم باش و خواه اهل صمد/به اذن اوست حیات و ممات وعشق وهوس/به اذن اوست که قلبی تپد یا نتپد/علی است مطلق هستی و روح و جان جهان/جهان چه باشد بی جان وروح؟عین جسد/جهان وهر چه در او کل من علیها فان/علی است باقی مطلق،علی است تا به ابد./آنچه گفته ام اگر چه ظاهرا،شبیه شعر های فرخی و عنصری است/چیزی از قماش مدح و منقبت،ویا غلو در قصیده نیست/واژه،واژه اش/پیش تر از این گذشته از صافی ی دل به خون تپیده ام/بی گمان و شبهه،هر چه را که گفته ام،دیده ام/دعوی گران و مهلکی است/لیک در پناه تو،به این چنین مقام شامخی رسیده ام/پس،دوباره از صمیم جان درود،از درخت و سنگ و آسمان و رود بر تو که پیش تر از تو دیگری نبود./اولین تویی و آخرین تویی/شک تویی یقین تویی.فخر روم ورشک چین تویی/بر تر از همه خداست،لیک برترین تویی/باتو تا ابد،نشانی از زوال نیست/هیچ غیر ممکنی محال نیست/آب هم بدون ذکر تو حلال نیست/ما همه نا خوشیم و غیر دوریت ملال نیست/آه،باز هم ببخش،غیر دوریت،اصطلاح عامیانه ایست/هیچ بنده ای،ویا درست تر بگویم،اینکه هیچ ذره ای،از حضور تو تهی نبود و نیست./نسبت میان ما و حضرت ات/فرض واجب است/اختلاف اگر که هست/اختلاف در مراتب است/مثل خون ورگ/یا هوا و برگ/یا که زندگی و مرگ/از کنار هر چه بگذریم/واپسین تجلی ات به روی خاک را ،چگونه می توان ندید؟/گریه را و تیغ را/ماه را و میغ را/به یکدگر گره زدی./عقل را وعشق را،ریگ های تفته ی حجاز وکوچه های عاشقانه ی دمشق را،به یکدگر گره زدی/آسمان و خاک را،دانه های سرد سبحه راو خوشه های گرم تاک را به یکدگر گره زدی/امتزاج تیغ و گریه ،عقل وعشق،خاک و آسمان/قهر بی امان،مسیح مهربان/گر چه سهم این شکسته از جهان،جز دلی سیاه نیست/گاه ـنا توانی وشکست،در هجوم بادهای فتنه زا وپست/غیر یاد نام کوهوار تو،مرا تکیه گاه نیست/بر ارادت وخضوع وخاکساری ام/هیچ کس به غیر تو گواه نیست/صحبت از شکوه ومال وجاه نیست/به قول لسان الغیب:جز توام در جهان پناه نیست/هرچه هست و هرچه بود/شکل دیگر وجود!سرمستی وسرود/دیر مانده ام در این کهن سرا/وارهان مرا.بشکن این حصار وهم ووهن را،دیر مانده ام/زود زود،بعد التحریر،ای قاضیان و مفتیان محترم/گر چه از بیان آنچه در دل است قاصرم/باوری چنین،اگر نشان کافریست،کافرم/حکمتان،کفر و ارتداد و زندقه است ،ویا هر آنچه هست،حاضرم

نظرات 14 + ارسال نظر
خلیل جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 03:45 http://tarikhigam.blogsky.com

سلام. اگر علی نبودُ‌ شاید امامت به عنوان یک اصل مذهب شیعه زاده نمی شد. آن وقت معلوم نبود که ما ایرانی ها چه راهی پیدا می کردیم تا با آن بر علیه خلفای امویُ‌ عباسی و بعد هم بر علیه خلافت عثمانی بجنگیم تا خودمان را در برابر آنها حفظ کنیم. اما امروز از این اصل استفاده شده تا افراد غیر معصوم به عنوان نایب معصوم بر قدرت سوار شوند. و اتفاقن اسم یکیشان هم علی است! همو در جمع بسیجیان گفته است امام بر دو نوع است : عادل و ناعادل . خود را عادل خوانده و دیگران را شیطانی. این هم یک نوع علی است. شاید جوابت این باشد میان ماه من ...

من جوابی ندارم بدهم.چون همیشه فکر می کنم بعضی عشق ها وبعضی اعتقادات خیلی خصوصی است.من با اینکه از باورهای مردم برای سواستفاده ازآنان،بازی کنند مخالفم.تاریخ را بدقت خوانده ام.ولی در مسیر تارخ عرفانی توقف کرده ام.چون به عرفان بسیار علاقه دارم.علی در باور عرفانی من مراد ومرشد است.علی خوراک بازی با مردم شده است.ولی چرا روشنفکرانی مثل شما همیشه می خواهند ابتدا با مردم مبارزه کنند.این سلاح،یعنی سلاح اندیشه ی شما باید به سمت دوستانی باشد که این سرزمین را غارت کردند.واز اعتقادات مردم،سفره پهن کردند وسود می برند./خیلی خوشحالم که به من سر زدید.ممنون

برزین جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:08 http://naiestan.blogsky.com

سلام
همین احساس را من با مولانا دارم . مولانا عارفی شوریده و مصون از آفت قدرت بود ، حرف هایش سراسر عصیان است علیه کژی ها و کاستی ها .
البته نگاه شما بسیار ارزشمند است . فقط یک نکته را عرض کنم :
نهج البلاغه نگارش حضرت علی نیست . گفته های امام است با انشا و نگارش سید رضی . به همین خاطر است که در مدارس علمیه و حوزه های اهل تسنن علیرغم این که امام علی ، خلیفه چهارم آنان است نهج البلاغه تدریس نمی شود
موفق باشید

برای من هم مولانا مظهر عشق است.تمام وجودم هر گاه حتی بیتی از او بشنوم به سماع در می آید.ولذتی در حد نشئگی می برم.ولی علی همانطور که گفتم برایم مردی با محدودیت های جغرافیایی نیست.

پاییزطلایی جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 13:57

عــــــــشق به علی...
عشق ِ علی
وفا
صبر!
.
چقدر
و چقدر
کلمه می جوشد در قامت این خلقت شگرف پروردگار!

آفتاب جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:52 http://aftab54.blogfa.com/

صدای کیست چنین دلپذیر می‌آید؟
کدام چشمه به این گرمسیر می‌آید؟

صدای کیست که این گونه روشن و گیراست؟
که بود و کیست که از این مسیر می‌آید؟

چه گفته است مگر جبرییل با احمد؟
صدای کاتب و کلک دبیر می‌آید

خبر به روشنی روز در فضا پیچید
خبر دهید:‌کسی دستگیر می‌آید

کسی بزرگ‌تر از آسمان و هر چه در اوست
به دست‌گیری طفل صغیر می‌آید

علی به جای محمد به انتخاب خدا
خبر دهید: بشیری به نذیر می‌آید

کسی که به سختی سوهان، به سختی صخره
کسی که به نرمی موج حریر می‌آید

کسی که مثل کسی نیست، مثل او تنهاست
کسی شبیه خودش، بی‌نظیر می‌آید

آفتاب جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:52 http://aftab54.blogfa.com/

خبر دهید که: دریا به چشمه خواهد ریخت
خبر دهید به یاران: غدیر می‌آید

به سالکان طریق شرافت و شمشیر
خبر دهید که از راه، پیر می‌آید

خبر دهید به یاران:‌دوباره از بیشه
صدای زنده یک شرزه شیر می‌آید

خم غدیر به دوش از کرانه‌ها، مردی
به آبیاری خاک کویر می‌آید

کسی دوباره به پای یتیم می‌سوزد
کسی دوباره سراغ فقیر می‌اید

کسی حماسه‌تر از این حماسه‌های سبک
کسی که مرگ به چشمش حقیر می‌آید

غدیر آمد و من خواب دیده‌ام دیشب
کسی سراغ من گوشه گیر می‌آید

کسی به کلبه شاعر، به کلبه درویش
به دیده بوسی عید غدیر می‌آید

شبیه چشمه کسی جاری و تبپنده، کسی
شبیه آینه روشن ضمیر می‌آید

آفتاب جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:53 http://aftab54.blogfa.com/

علی (ع) همیشه بزرگ است در تمام فصول
امیر عشق همیشه امیر می‌آید

به سربلندی او هر که معترف نشود
به هر کجا که رود سر به زیر می‌آید

شبیه آیه قرآن نمی‌توان آورد
کجا شبیه به این مرد، گیر می‌آید؟

مگر ندیده‌ای آن اتفاق روشن را؟
به این محله خبرها چه دیر می‌آید!

بیا که منکر مولا اگر چه آزاد است
به عرصه گاه قیامت اسیر می‌آید

بیا که منکر مولا اگر چه پخته، ولی
هنوز از دهنش بوی شیر می‌آید

علی همیشه بزرگ است در تمام فصول
امیر عشق همیشه امیر می‌آید...


شاعر:مرتضی امیری اسفندقه

شعری بلند وبسیار زیبا بود.از حسن انتخاب شما سپاسگزارم.

خلیل شنبه 6 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 03:02 http://tarikhigam.blogsky.com

سلام. نوشته های من مبارزه با مردم و اعتقاداتشان نیستُ بلکه دقیقن آن است که شما خواسته اید. آنچه را که نوشتم فقط نظر خودم از موقعیت تاریخی علی در نزد ایرانیان بود و نه بیشتر. با سژاس

من هم ممنونم که شما به من سر می زنید.

فرخ شنبه 6 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:24 http://chakhan.blogsky.com

در تقدیر بعضی آدمها عشق و ارادت به علی رو نوشتند .... و من نمیدونم چرا؟ تنها مردی که از یاداوری بزرگی و مردانگیش به گریه می افتم .. علی است . دلم رو از بچگیها لرزاند و الان هم در بدترین شرایط به یادم میاد و منو آروم میکنه ...
ویس عزیز فقط موندم که اگه در عهد او بودیم ُ آیا جسارت ماندن در کنار علی رو داشتیم؟ این سوال همیشه منو عذاب میده!

شاید جای تاسف باشه که بگم بیشتر اوقات جوابم را می دونم.

فتح باغ شنبه 6 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:04 http://fathebagh.blogsky.com

مدتی ست به جائی رسیدم که در مقابل هر چیزی برایم یک علامت سوال بوجود آمده.

ولی برای اعتقادت و عشقت بسیار احترام قائلم.

کوروش یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 00:16 http://korosh7042.blogsky.com/

با اینکه دین باور نیستم و دین مداری را در جامعه هرگز بر نمی تابم
و باورمندم که دین یک موضوع شخصی است
ولی اگر کسی بخواهد که ترجمه خوبی از نهج البلاغه داشته باشد
من از داریوش شاهین را توصیه می کنم
انتشارات جاویدان

ممنون از معرفی کتاب.من طریقت را ومعرفت را باور دارم.که شاید به حقیقت برسد.

فرید یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:48

سلام
کاش می نوشتید برای کی بود این نوشته زیبا
اما لذت بردم از این شور و حال عاشقانه
امیدوارم همیشه برقرار و استوار باشید
راستی طرز نگارش و الگوی صفحه تان بسیار زیباست
بهتون تبریک میگم

شاعر شعر پایین نوشته را نمی شناسم ولی سعی خواهم کرد که پیدایش کنم.ممنون که به من سرزدی

دزیره جمعه 19 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 20:55

من هم با نظر شما موافقم و همیشه علی گویم/علی جویم.......

صوفیا یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 08:36

چون نامه اعمال مرا پیچیدند بردند به میزان عمل سنجیدند بیش از همه کس گناه ما بود ولی ما را به محبت علی بخشیدند.

تا نقش زمین بود و زمان بود،علی بود.

سهبا شنبه 13 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 18:46 http://sayesarezendegi.blogsky.com/

پیدایش کردم عزیز دل . ممنونم . فقط یه سوال : شاعرش کی هست ؟!

خودم هم خیلی گشتم نتوانستم شاعرش را پیدا کنم .اگر پیدا کردی به من هم بگو. ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد