لحظه های ناب

درآن سوی شب وروز چه قلب های بزرگی که می تپند هنوز

لحظه های ناب

درآن سوی شب وروز چه قلب های بزرگی که می تپند هنوز

کتاب

دیشب دوستم گفت چیزی شبیه تبلت اومده که می تونی تا هزارتا کتاب را بریزی توش .فقط کافیه فهرست کتابایی را که می خواهی داشته باشی. و مثل لب تاب نور نداره که چشم را ناراحت کنه یک چراغ کوچک بالای صفحه اش هست. از قیمتش جویا شدم گفت فکر می کنه حدود نهصد هزار تومان. و یا در همین حدود. نشستم حساب کردم که کتاب هم مثل همه چیز های دیگر گران شده .اگر فرض کنیم که هر کتاب قیمتش ده هزار تومان است ( فرض محال که محال نیست) هزار تا کتاب میشه از قرار ...پس واقعاً به صرفه است که بخرم. البته باید با دوست وبلاگیم " حرف های پراکنده " مشورت کنم. چون ایشان در دنیای علم صاحب نظر هستند.

ولی بعدش فکر کردم میشه داستان ایمیل ، که دیگر کسی نامه نمی نویسه.(چند وقت پیش پستی در این موضوع با نام " نامه " نوشتم) کتاب خوندن و ورق زدن و گاهی کنار سطرهای کتاب چیزی نوشتن ، خودش ، دنیایی است .من عادت به نوشتن در کتاب دارم. زیر مواردی که جالبه خط می کشم. کتاب خوندن روح داره .ولی فکر کن ، بشینی فقط بخونی .نمی دونم فعلاً که با این موارد که گفتم ، شاید خریدنش طول بکشه.

برای پنجمین بار در طول دو هفته از شهر کتاب نزدیک خونه ، دیوان حافظ تصحیح دکتر قاسم غنی و علامه قزوینی رابا زیر نویس دکتر خطیب رهبر  ، خریدم. کارکنان آنجا حسابی با من دوست هستند .مهدی که لقب بوک بهش دادم.گفت فلانی مشکوک می زنی چند جلد می خری ؟ گفتم دارم شعبه ی دوم شهر کتاب را تو خونه می زنم.راستش قرار شد هر از چند گاهی خونه ی  رفقا جمع شویم و فکر کردیم که برای صاحبخونه چی بخریم. ؟ پیشنهاد دادم این حافظ را بخریم که هم دم دستی است  و هم معتبر است.تجملی و لوکس نیست و قیمتش وقتی تقسیم بر تعداد دوستان میشه ، خیلی کم میشه.قیمت این کتاب 28000 تومان است. این تصحیح معتبرترین تصحیح حافظ است و دانشگاهی است.

توی خونه ی هر ایرانی بیشتر از چند حافظ وجود دارد.عشق به او ماندنی است.

این چه شعر است که صد میکده مستی با اوست.

مست مستم کن ازین باده به پیغامی چند

زان همه گم شدگان لب دریا به یقین خامی چند

کس بدان مقصد عالی نتوانست رسید

هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

( بخشی از شعری از فریدون مشیری در باره ی حافظ)

نظرات 16 + ارسال نظر
صادق(فرخ) دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:59 http://dariyeh.blogsky.com

سلام ... فعلا یه چند وقتی دست نگهدار دوست کتابخوانم
من دارم یه کتاب چاپ میکنم ... شاید اونو هم تونستیم بچپونیم توی همون تبلت نما و دو زار گیرمون بیاد
حافظ هم که دیگه گفتن نداره و بی نظیره ... اما جفایی که در حق حافظ میشه اینه که حتی از نسخه های معتبرش هم خیلیها غزلیاتش رو بد میخونند و سروده ها رو حروم میکنند .
خواهشمندم حافظ را به کسی فقط هدیه فرمایید که بتواند هر غزلی را درست و ضمن رعایت وزن ، با شور و احساس بخواند .
متاسفانه از این نظر حافظ ما همیشه و مخصوصا در شبهای یلدا در رنج و محنت به سر می برند .

سلام . امیدوارم که کتابتون چاپ بشه . و در لیست من قرار بگیره.

در مورد حافظ هم نمیشه که انتظار داشت همه ی مردم اوزان عروضی را بلد باشند . و یا حتی درست بخوانند.
استاد ادبیات من ، آقای دکتر شمیسا می گفتند که شاگرد بدیع الزمان فروزانفر بودند و ایشان تا دانشجویش حافظ را درست نمی خواند نمی گذاشت واحدش را پاس کند حتی تا چند ترم.
حالا دوستم فوق لیسانس ادبیاته ، می گه " خوبیت " نداره . دیگه تا آخرش را بخوان . چه برسه درست خواندن غزلیات حافظ عزیز

هاتف دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:07

شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد
دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود
حافظ حرف نداره...هیچ شکی توش نیست...شیراز زیاد میرم اما هر موقع میرم حتما به حافظ سر میزنم...
کتاب کتابه..به نظرم فقط کاغذ و جلده که میتونه اسم کتاب به خودش بگیره...با وجود تمام وسایل الکترونیکی جدید ما خودمون نباید بذاریم یه سری چیزها حذف بشه...

جمله ی کتاب کتابه ، با جمله ی آخری به نظرم متناقض اومد توضیح بده لطفاً .

سهبا دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 20:01

واااای ! نهصد تومان ؟ همین چند وقت پیش به من گفتند حدود دویست سیصد تومانه که ! ای بابااااااااا!!!

جالبه هدیه خریدنت ! منم یه مدت گیر دادم به خیام دست نویس استاد سلحشور !

سلام . در باره ی قیمتش خیلی مطمئن نیستم.

چیزی که این روزا گم شده ، سادگی است . در حالیکه کمال در سادگی است. ما همیشه در کارهایمان می خواهیم یک چیزی را ثابت کنیم. این اشتباه است. آدم بره کلی پول بده هدیه بخره و اون هدیه به هیچ دردی نخوره ، این روزا همه ، همه چیز دارند.اونم چندتا چند تا ، ولی کتاب هر چندتا هم که باشه زیادی نیست.

هاتف دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 21:42

چشم...اینطور که شما توضیح خواستید جسارتا یاد بازجوییها افتادم...
و اما توضیح...قبول دارم جمله اینطور برداشت میشه که هرطوری باشه کتاب کتابه حالا به هر شکلی باشه اما منظورم این بود که کتاب برای همیشه کتابه ...کتابی با شکل و شمایلی که ما میشناسیم و دوستش داریم ودر کل جمله دوم توضیح جمله اول بود...
در کل نذاریم کتاب کاغذی دوست داشتنیمون محو بشه...

الان باید آیکون خنده بگذارم .امان از دست بلاگ اسکای. بازجو ها ها ها

خوب فهمیدم دیگه . سوال خوبه . مدرسه که می رفتم ، معلم ها از دست من فراری بودند. تا جواب نمی گرفتم ول کن ماجرا نبودم.
با توضیح شما کاملاً موافقم.دوست من

کوروش دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:19 http://korosh3084@blogsky.com

درودها بر تو مهربان
عادت های کتاب خوانی ما براستی که سیستم جدید سازگار نیست
یادش بخیر کتاب هایی که گاه بوی قورمه سبزی می گرفت

قورمه سبزی ؟ یادمه مادرم می گفت کله ات بوی قورمه سبزی میده. و کنایه آن را دوست داشتم. یعنی دنبال درد سر هستی.ولی کتابی که بوی قورمه سبزی بده ، یا باید توی آشپزخانه باشه یا به عنوان زیر بشقابی استفاده بشه.ممنون که هستید.

نوشته های پراکنده سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:27 http://thunderb.blogfa.com/

سلام
خوبی؟
خوشی؟
حال و احوال؟
از دست تو که اینقدر کتاب دوست داری
وقتی کسی ادیب باشه همینطوره دیگه
حرف های پراکنده؟منظورت من بودم؟من نوشته های پراکنده هستم
راستش من فکر نمی کنم چیز خوبی باشه. خصوصا واسه تو که اخلاقتو می دونم.
لذتی که در کتاب خوندن هست در کتاب های الکترونیکی نیست.
خیلی راحت میشه کتاب رو ورق زد. اینور اونور کرد. یه چوب الف یا کاغدی چیزی بین هر صفحه بذاری و فوری جاهایی که دوست داری برگردی از اول بخونی.
من با اینکه تکنولوژی رو دوست دارم اما هنوز نتونستم با این مسئله کنار بیام. سالها پیش خیلی به خرید کتاب علاقه داشتم و عشقم بود برم کتابفروشی. اما الان دیگه نه. چون کتابها سانسوری شدن و گرون. و معمولا توی اینترنت هم نسخه های الکترونیکیش پیدا میشه. اگه کتاب ادبی باشه که معمولا بدون سانسورش پیدا میشه. کتاب علمی هم باشه خیلی راحت میشه دانلود کرد.
فرصت کتاب خوندن هم که دیگه اصلا ندارم. بخاطر همن اگه بخوام کتاب خاصی رو بخونم، توی اینترنت پیدا و دانلودش می کنم و می خونم. دیگه دردسر های بازار رفتن و توی کتابفروشی رفتن هم نداره
اما اگه مث شما کتابخون بودم و روزی دو سه ساعت می خواستم کتاب بخونم، کتاب کاغذی رو ترجیح می دادم. ما ها که قدیمی هستیم به روش سنتی بیشتر عادت داریم.
پیشنهاد می کنم یه چند تا کتاب با لب تاب یا گوشی یا کامپیوتر بخونی. اگه باهاش کنار نیومدی که هیچ. اگه تونستی باهاش کنار بیای و لذت بردی بعدا به فکر خرید بوک ریدر ها بیوفت
خوش بگذره
ممنون سر زدی

سلام . خوبید؟ من معذرت می خواهم اشتباه کردم.
پس شما هم همین نظر را دارید. گفتم که حاشیه نویسی کتاب را دوست دارم. خط کشیدن زیر سطوری که قابل توجه است. واقعاً از راهنمایی شما ممنونم.
می خواستم بگم کتاب خوبه بخونید که خنده ام گرفت ، شما که خودتان پروفسور هستید.

مریم سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:03 http://www.najvaye-tanhai.blogsky.com

سلام ویس عزیز
من به شخصه با کتاب الکترونیکی موافقم
اما یه کم ممکنه چشم رو اذیت کنه
حالا این وسیله که تو میگی هم خوبه شاید ضررش کمتر از تبلت باشه
در هر حال
کتاب خووندن خیلی خوبه با هر روشی

سلام. کتاب الکترونیکی با صرفه تر است . به هر حال با حرفت موافقم. با هر روشی خوب است.

پرنیان چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:38

سلام
من طرفدار کتاب خوندن با روش سنتی هستم. کتاب باید توی دست باشه ، لمس بشه، می شه به راحتی هر جائی برد و ازش استفاده کرد، میشه نت نویسی و یادداشت برداری کرد. هیچوقت نتونستم کتابی را که دانلود میکنم بخونم . همیشه می رم همون کتاب دانلود شده رو می خرم.

پس با هم همعقیده ایم. من هم حاشیه نویشی کتاب را دوست دارم.

جمال چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:52 http://baranzolal.blogfa.com

سلام ...
امروزه رمز قدرت در آگاهی است .آگاهی و دانایی کلیدی است که با آن تمام درها وا میشود .فرقی نمی کند از هر قشری از جامعه باشی .قبلا قدرت فقط در دست محدودی از آدمها گیر بود مثلا آنانی که قدرت بدنی خوبی داشتن یا آنانی که دارای پول و ثروت بودند یا آنانی که از یک طایفه ی مشهور و سر شناس بودند .اما امروزه این زنجیر گسسته شده ...قدرتمند ترین افرادآگاهترین جامعه اند ....
کتاب وسیله ای است که بین انسان و رسیدن به آگاهی پل ایجاد میکند و علاوه بر آن مطالعه ی کتاب نوعی ورزش با مغز و ذهن است که هر چه آدمی بتواند و فرصت کند مطالعه کند ذهن تواناتری صاحب خواهد شد ...انشا ا...فرهنگ مطالعه فرهنگی فراگیر برای تمام جوامع بشری باشد .از اینکه طرفدارمطالعه و کسب آگاهی روز افزون هستید خرسندم .راهتان هموار دلتان شاد .

آگاهی اگر در مسیر کمال باشد تعریفی از رستگاری است.
انجماد ذهن در نادانی است. و متن شما مثل همیشه کامل است و با همه ی آن موافقم.ممنون که سر زدید.

ونوس چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:38 http://www.blogparis-tehran.blogfa.com

سلام ویس عزیز
نمی دونم اما فقط خداکنه زودتر پیدابشه اونقدر وقتی شنیدم گریه کردم

واقعاً همش دارم به اون بچه فکر می کنم. خدایا چطور دلشون اومده؟!!!

تنها چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 20:53

ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺁﺩﻣﻬﺎ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭﺷﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ
ﺑﻪ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﺒﻮﺩﻧﺸﺎﻥ
ﺩﺭﺳﺖﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. .

گاهی وقتی یک نفر نیست حتی خوشحالی ، و گاهی کسی حتی وقتی کنارت هست نگرانی که اگر نباشد چه می شود.

آفتاب پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:33 http://aftab54.blogfa.com/

سلام ویس نازنین.

این وسیله رو بیشتر چینی ها استفاده می کنند .. جدیدا هم در ایران باب شده و اغلب اگر تو مترو دقت کنی دانشجویان همراهشون هست .. وسیله ای بسیار کم جاست و حمل و نقل آسونی داره . اگر خواستی اطلاعات بیشتر در موردش بدونی در خدمتم .

سلام آفتاب عزیزم.
یکی از سوال هام این بود که آیا برای دانلود احتیاج به اینترنت دارد؟ که گفتی در مترو استفاده می کنند .پس احتمالاً نیازی به اینترنت نیست. یکی دیگر از سوال ها این است که آیا بعد از خواندن کتابی در آن می شود خوانده شده ها را حذف کرد و جایگزین کرد؟ ممنون

یدالله ویسمرادی جمعه 25 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:55 http://08325245616.blogfa.com

جهان فانی و باقی فدای شاهد و ساقی

که سلطانی عالم را طفیل عشق می بینم

اگر برجای من غیری گزیند حاکم اوست

حرامم باد اگر من جان بجای دوست بگزینم


سلام استاد به منم سر بزن

سلام . ممنونم که به من سر زدید. با این غزلی که گذاشتید ، صدای استاد شجریان که آن را می خواند برای تداعی شد. یعنی دو بار لذت بردم.
لفظ استاد هم برام جالب بود. استاد!!!!!!
ما گدایان خیل سلطانیم

میلاد شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:07

چه عالی حتما تهیه خواهم کرد، حتی شده به شکل هدیه به عزیزان

فکر کنم کمی گران باشه. ولی می ارزد.

یدالله ویسمرادی یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:27 http://08325245616.blogfa.com

گفتی : نفرین میکنی ؟
گفتم : نه ، اما از خدا میخوام
هیچکس ، اندازه من دوستت نداشته باش . . .

سلام وقت بخیر
منتظر حضور پر مهرتون هستم
در امان حضرت حق

ونوس چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 18:28 http://www.blogparis-tehran.blogfa.com

منم همین طورم هیچی جای لذت بوی یه کتاب نو رو نداره به نظرمن که نخرخودکتاب رو بخر

باهات موافقم. منم عاشق کتاب خریدن و خوندنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد